Overhead
Bedrijfsvoering
In 2020 is gestart met de lokale lastenmeter en is een vervolg gegeven aan de digitalisering van de financiële processen. Beide onderdelen lopen door in 2021. Daarnaast worden meerwerkkosten verwacht voor de jaarstukken 2020 als gevolg van de coronacrisis. Om de verdere realisatie van de (digitaliserings)projecten mogelijk te maken, de meerwerkkosten van de accountant en doorlopende kosten van communicatie te betalen, wordt voorgesteld om € 32.500 door te schuiven naar 2021.
Personeel
Uit het voor 2020 beschikbaar gestelde budget doorontwikkeling personeel en organisatie zijn in het kader van personele vraagstukken en het verder optimaliseren van de bedrijfsvoering kosten gemaakt ter hoogte van € 176.000. Om voor 2021 verdere uitvoering te kunnen geven aan het implementeren van het Strategisch HRM beleid, vitaliteitsbeleid en de resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit 2019, wordt voorgesteld het restant van het in 2020 beschikbare budget, zijnde € 154.000 door te schuiven naar 2021.
Opleidingen
Als gevolg van de coronacrisis hebben in 2020 een aantal geplande cursussen en opleidingen geen doorgang gevonden. Aangezien voor een aantal opleidingen en cursussen verplichtingen zijn aangegaan en deze cursussen en opleidingen in 2021 alsnog zullen gaan plaatsvinden, wordt voorgesteld een bedrag van € 35.000 voor opleidingen door te schuiven naar 2021. Hiermee wordt voorkomen dat voor deze cursussen en opleidingen geen beslag wordt gelegd op het reguliere opleidingsbudget van 2021.
Onvoorzien corona
Het coronavirus is al geruime tijd onder ons en de verwachting is dat het virus ook komende maanden zijn weerslag zal hebben op de samenleving. In 2020 zijn intern diverse kosten gemaakt als gevolg van het corona virus. Om deze kosten te dekken is de post ‘onvoorzien’ ingezet en is de raad middels raadsinformatiebrieven geïnformeerd. Voorgesteld wordt om het resterende budget van € 40.000 over te hevelen naar 2021 om mogelijke kosten die er nog volgen te kunnen dekken.
Informatiebeveiliging en privacy
Informatiebeveiliging blijft een belangrijk topic. Afgelopen jaar zijn een aantal zaken niet kunnen worden opgepakt waarbij de coronacrisis op de achtergrond een rol heeft gespeeld. We stellen daarom voor om het budget neerwaarts met € 20.000 bij te stellen.
Juridische procedures
Het budget juridische procedures wordt in verband met nog te verwachten kosten in het vierde kwartaal opgehoogd met € 14.000. Dit bedrag is gebaseerd op een schatting van nog te maken proceskosten, griffierechten en advocaatkosten in verband met enige juridische geschillen.